04/02/2015

Uutiset

Hybridimalli voi pelastaa gallerian rahoituksen

Taloudellisten haasteiden kanssa kamppailevat brittigalleriat etsivät jatkuvasti ratkaisuja toimintansa rahoittamiseksi. Monelle raha tulee monesta eri lähteestä. Erilaisia malleja esitteli Framen galleriavalmennuksen kolmannessa päivässä viime keskiviikkona Arts Council Englandin Sabine Unamun.

sabineunamunV22, Bermondsey, Lontoo

V22 mallin Sabine Unamun mainitsi parhaaksi, mutta monimutkaiseksi kompleksiksi. Vanhaan keksitehtaaseen perustetun V22:n toiminta muodostuu taiteilijoiden studioista, galleriasta ja taidekokoelmasta. Kyseessä on luovan alan verkosto, joka ruokkii itseään ja kannustaa taiteilijaa: tarjotaan työtiloja, järjestetään näyttelyitä ja ostetaan töitä kokoelmiin.

Bold Tendencies, Lontoo

Hannah Barry on galleristi, joka pyörittää kaupallista galleriaa, mutta myös veistoksia esittelevää kesäprojektia nimeltään Bold Tendencies. Bold tendencies on parkkitalo, jonka katolla toimii yksi toiminnan taloudellisista tukipilareista, terassibaari, joka sijaitsee Peckhamissa. Alue on ollut hedelmällinen erilaisille yhteisöllisille projekteille ja alueelliselle yhteistyölle.

Islington Mill, Manchester

Islington Mill on studiokompleksin ja gallerian yhdistelmä. Toimintaa pyörittää taiteilijakollektiivi, joka toimii vastavalmistuneiden vertaisverkkona. Manchesterin taidekontekstista ponnistavan ja sen erityispiirteitä heijastelevan Islington Millin bisnesmalli koostuu studiotilojen lisäksi bed and breakfast -toiminnasta, jolla tuetaan kansainvälisten taiteilijoiden tuloa taidekentälle.

House of Voltaire, Clapham, Lontoo

Mielenkiintoisimmaksi bisnesmalliksi Sabine Unamun mainitsi House of Voltairen, joka on popup-kauppa. House of Voltaire toimii kykyjen etsijänä, joka teettää töitä taiteilijoilla huutokaupattavaksi. Suhteista House of Voltairen asiakkaisiin pidetään hyvää huolta. Vanhat asiakkaat tuovat taas mukanaan esillä olevalle taiteelle uusia yleisöjä ja potentiaalisia ostajia.

Baltic 39, East Side Projects ja Spike Island

Yliopistojen tukemista galleria- ja studiokomplekseista Sabine Unamun antoi esimerkeiksi Baltic 39:n, East side projectsin ja Spike Islandin. Näissä ammattitaiteilijat ja opiskelijat työskentelevät rinnakkain tarjoten mielenkiintoisen alustan vuoropuhelulle.

New Castlessa sijaitsevan Baltic 39:n toimintaa rahoittavat paikalliset julkiset toimijat ja yliopisto. Se koostuu luovan tuotannon vuokratiloista, taitelijastudioista, yliopiston rahoittamista studioista ja galleriatiloista.

East Side Projects Birminghamissa alkoi yliopiston rahoittamana tutkimusprojektina, ja galleria itsessään on edelleen on yliopiston taideprojekti. Spike Island Bristolissa taas on studio- ja galleriakompleksi, jossa on taiteilijoiden työtilojen ja yliopiston opiskelijastudioitten lisäksi myös vuokratiloja.

Parasol Unit, David Roberts Foundation ja Raven Row

Yksityisellä rahoituksella toimiville gallerioille on yhteistä halu panostaa kuraattoreihin ja taiteilijoiden tukemiseen.

Parasol Unit Hackneyssä tarjoaa taiteilijoille työtiloja, mikä mahdollistaa kokeilullisemman otteen taiteelliseen työskentelyyn sekä julkisen sektorin kaltaisen tuen nouseville taiteilijoille ja näyttelyille.

Kuraattoreihin keskittyvä David Roberts Foundation Camdenissa tuo kerrallaan kolme ulkomaalaista kuraattoria, joiden tehtävänä on kuratoida uutta taidetta brittiyleisölle tarjoavia näyttelyitä. Raven Row Spitalfieldsissä on yksityisen taidekeräilijän galleria, joka edistää kuratoinnin kautta kriittistä suhtautumista ja nostaa unohtuneempia taiteilijoita kaupallisen sektorin ulkopuolelta.

Kuuntele Sabine Unamunin luento

Lue myös tiistain luennoitsijan, Future Galleryn Mike Ruizin neuvot galleristeille
Lue myös maanantain luennoitsijan, kuraattori Ceri Handin vinkit galleristeille


Iina Havo